Deltok denne uken på en spennende konferanse "Læring i fremtiden" i regi av Senter for IKT i utdanning. Det var flere interessante foredragsholdere fra inn- og utland som presenterte sin forskning og ulike prosjekter knyttet til læring og teknologi. En video finske Kristiina Kumpulainen fra University of Helsinki viste syntes jeg illustrer noen av mulighetene som ligger i foran oss.
http://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=fRTDDO_zMXU&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DfRTDDO_zMXU%26feature%3Dyoutu.be&app=desktop
På konferansen var, naturlig nok, læring i fokus. Men det jeg savner er et fokus på skille mellom læring og til rette legging for læring. I stort sett alle presentasjonene var samarbeid både synkront og asynkront og deling av kunnskap ved bruk av ulike verktøy (teknologiske) i fokus. Det kan se ut til at det rådende synet for læring er det sosial konstruktivistiske, og at det dermed er fokus på hvordan samhandling/samarbeid naturlig skaper læring. Et aktuelt spørsmål er jo hvorvidt våre tradisjonelle (kognitivismen, behaviorismen, sosiokulturell/situert) læringssyn er i stand til å ivareta den formen for eller tradisjonen for læring som er knyttet til teknologi og læring. Er det mulig å tilpasse dette nye til det eksisterende?
Steve Wheeler deler noen interessante tanker rundt dette på sin blogg
http://steve-wheeler.blogspot.no/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar