mandag 23. september 2013

PLN - personlig læringsnettverk - og betydning for læring

Jeg ble nylig presentert for begrepet "personlig læringsnettverk - PLN". Det morsomme er kanskje at jeg kom over dette begrepet i et innlegg på Twitter ved at noen hadde kommentert en jeg følger. Ikke visste jeg at Twitter kunne ses på som del av et læringsnettverk, men min introduksjon til begrepet PLN viser kanskje nettopp at det er tilfelle. 
Med dette i tankene så begynte jeg å reflekterer over andre verktøy jeg kan se på som del av mitt personlige læringsnettverk. E-post er kanskje litt på siden, men siden jeg abonnerer på nyheter fra ulike organisasjoner med mer så er e-post definitivt et viktig verktøy for meg til å motta og dele ting som jeg opplever som interessante og relevante for min faglige- og personlige utvikling. Et annet verktøy som er del av mitt PLN er Facebook. Jeg følger sider som for eksempel MOOC og personer som jeg vet deler informasjon jeg syntes er interessant. Det utfordrende med verktøy som blant annet Twitter og Facebook er at det også kommer utrolig mye informasjon som jeg syntes er irrelevant og som er tidkrevende å forholde seg til. Utfordringen er derfor å sile ut den informasjonen som er interessant for meg. Facebook, men også Twitter, er arener som både brukes til personlige, sosiale oppdateringer samtidig som jeg bruker det i en mer profesjonell kontekst. På denne måten blir skille mellom jobb og fritid visket ut i større grad enn tidligere.
 
Et interessant aspekt med PLN er lærigsbegrepet. Hvordan kan et nettverk knyttes opp mot læring?  Det finnes ulike definisjoner på læring, men jeg har sansen for definisjonen til den danske pedagogen Knud Illeris som sier at læring er "enhver prosess som hos levende organismer fører til en varig kapasitetsendring, og som ikke skyldes glemsel, biologisk modning eller aldring" (Illeris: 2012). Så hva er læring i denne konteksten? Jeg tenker at det er et skille mellom læring og tilrettelegging for læring. Vi blir eksponert for ulike faktorer som kan legge tilrette for at læring kan skje, men selve lærlingen er en personlig prosess som fører til en endring, om det så er i tanke eller synlig atferds endring. 
Jeg tenker at PLN kan bidra til læring, men er ikke læring i seg selv. Du lærer nødvendigvis ikke fordi om du er på Twitter, Facebook el. Men du kan få inspirasjon, informasjon osv som igjen kan føre til læring.
 
Det hevdes at det finnes ulike typer intelligens og ulike typer læring (Lyngsnes, K. & Rismark, M:2010). Dette klippet beskriver hvordan ulike læringstyper krever ulik undervisning eller tilrettelegging for læring.
Hvis vi i undervisningssammenheng eller i opplæringsaktiviteter skal kunne ta hensyn til ulike læringstyper er det viktig at den enkelte har en oppfatning om hvordan han/hun lærer best. Vi blir fra første skoledag introdusert for en tilrettelegging for læring/undervisning som i stor grad er lærerstyrt. Gjennom skolegang og høyere utdanning er det i hovedsak denne formen for undervisning/opplæring vi blir eksponert for. Ved at vi blir utsatt for relativt ensidig undervisning er det enda mer utfordrende å stille spørsmål til hvordan vi lærer best. 
 
I denne sammenhengen kan det også være aktuelt å skille mellom formell og uformell læring. Formell læring viser til læring som skjer i en definert opplæringskontekst som skole og utdanningsvirksomhet, uformell læring er all den læringen som vi omgir oss med daglig. Det går vel sjeldent en dag uten at jeg har oppdaget noe nytt eller lært noe nytt hvis jeg tenker meg om litt. Denne inndelingen mellom formell og uformell læring kan kanskje være uheldig ved at ulike former for å lære på eller tilegne seg viten, knyttes til arena og ikke til læring som fenomen. Hvordan jeg lærer best utenfor en undervisningskontekst blir derfor ikke så interessant, fordi jeg kanskje ikke vil finne igjen denne måten å tilrettelegge for læring i en formell opplæringskontekst.
 
Når jeg selv skal reflektere over hvordan jeg lærer best blir jeg fort svar skyldig. Jeg begynner straks å tenke på hva det er jeg skal lære. Hvis jeg skal lære meg mer om et emne, sette meg inn i relevant forskning med mer så vil jeg ha en annen innfallsvinkel enn om jeg skal lære meg hvordan det nye operativ systemet på telefonen min fungerer. Men jeg tror uansett det er viktig for meg å teste ut hypotesene jeg lager meg - om det er knyttet til teori så diskuterer jeg gjerne med medstudent eller kollega, og hvis det er en ferdighet så prøver jeg ut ulike metoder til jeg får det til å fungere.
 
Et sentralt aspekt knyttet til tema læring er bevisstgjøring. For å vite hvordan vi lærer best og hvordan vi skal tilrettelegge for læring så må vi være bevisste på hva vi gjør når og hva vi tenker at målet er. En forelesning, et innlegg på twitter en avisartikkel kan føre til en refleksjonsprosess som igjen kan føre til læring hos den enkelte. Jeg håper, og tror, at ny teknologi og nye læringsarenaer vil være med på å forme morgendagens undervisning. Kanskje vil vi om ikke lenge i mye større grad kunne tilpasse læring til den enkeltes behov. I følge Anthony Salcito (Global vice president for education Microsoft) så har endringer i forhold til våre læringsarenaer allerede skjedd http://www.youtube.com/watch?v=fXJSyGk5qaY&noredirect=1

 

5 kommentarer:

  1. Hei:-)
    Det var kjekt å lese innlegget ditt. Det høres ut som om du er bevisst hvordan du skal koordinere din egen læring og jobber mot metalæring:-)

    Enig i at PLN i seg selv ikke er læring, men den arena en selv bygger opp for å gjøre læring mulig. Jeg har et bilde i hodet hvor jeg selv åpner så mange dører jeg selv vil på min arena, noen ganger er for mange dører åpne, men det er jeg som må lage kartet for å åpne de rette dørene. Synes også at Illeris måte å betrakte læring på som fin, en kanskje vid måte å se læring på? Hvis jeg kan trekke inn andre måter å betrakte læring på så hjelper det meg å se på Dystes tilnærming til læring, hvor det sosiale er viktig. Hun trekker blant annet frem at læring er grunnleggende sosial og kunnskap blir konstruert gjennom samhandling. Videre trekkes hun frem at læring er deltaking i et praksisfelleskap. Denne måten å se på læring på passer med det å bygge seg opp og bruke/delta i PLN.

    Den videoen du la ut en link til, beskriver noe av Gardeners teori om «Multiple intelligences», om hvordan vi er ulike i forhold til våre læringspreferanser, hvilken av våre åtte intelligenser som er mest utviklet enn andre. Her er en link til en test hvor en kan leke seg litt om egne læringsstiler: http://www.edutopia.org/multiple-intelligences-learning-styles-quiz.

    Jeg selv er ikke alltid bevisst min egen læring (metalæring) noen ganger lærer jeg og endrer praksis uten å tenke alt for mye over det. Kanskje det er litt mindre krevende å lære uten alltid å være bevisst? Hvis Illeris sine tanker om læring legges til grunn, så er det ikke alltid nødvendig med bevissthet rundt læring for å få til en varig kapasitetsendring?

    Lykke til videre med PLN’et ditt. Jeg skal selv forsøke å bli mer effektiv i bruken av mitt eget PLN, mer bevisst hva jeg lærer og hvordan jeg best skal få det til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for interessant og innholdsrik tilbakemelding ;) enig at Illeris sin definisjon er veldig vid, kan jo diskutere hvorvidt den skiller mellom læring og sosialisering. Er absolutt tilhenger av Dysthe og tenker at læring som sosial praksis er viktig å fokusere på, men samtidig så tenker jeg jo at selve læringen er en indre, individuell prosess... Kanskje litt kognitivistisk i tankegangen der ;-) igjen dette skille mellom tilrette legging for læring og selve læring som prosess- ikke alltid lett å vite hva som er hva ;)

      Slett
  2. Hei.
    Jeg syns du gir en god beskrivelse av ditt PLN, du har med relaterte punkter fra teorien og jeg syns det er bra at du tar med ting utover pensum også. Bra at du tok med link til videoen også.
    Dette med refleksjon over egen læring, var også noe jeg ble litt svar skyldig på med en gang , og måtte gjøre en lengre refleksjon på dette. Enig i at twitter har en større mengde med informasjon og at det kan være vanskelig å forholde seg til mengden informasjon. Tror nok at det kreves en god læringsstrategi rundt bruken av sosiale medier som PLN.
    Det hadde vært interessant her også om du sa noe rundt PLE også.

    mvh
    Tim Skau

    SvarSlett
  3. Det er interessant at vi jobber på samme arbeidsplass, men at det tok noe tid før vi oppdaget at begge var med på PLN-studiet. Kanskje vi kan diskutere ansikt til ansikt også på PHS?
    Jeg vil trekke fram tre poeng fra blogginnlegget ditt som jeg har lyst til å kommentere: For det første er tidsperspektivet et viktig poeng. Det tar tid å være på nett, og jo mer tid vi bruker på nett jo mer burde vi være der fordi det er så mye interessant å finne. Hva er jobb og hva er privat-tid er også et viktig poeng i det du skriver.
    Videre skriver du om formell og uformell læring og dette kan sees i sammenheng med jobb/privatliv i forhold til bruk av nett. Når er det vi lærer bevisst og når har vi bare fått med oss noe fra nett som medfører økt kunnskap og/eller ferdigheter i et faglig eller privat sammenheng. Er det noe forskjell på faglig og privat, vi er da bare ett menneske. Det er mye å reflektere over, vi får nok ta oss en kaffeprat en dag på jobben:)

    SvarSlett
    Svar
    1. He, he.. ja det var morsomt at vi tar samme "utdanning" uten å vite det :-) Tar gjerne en kaffe og en prat- jeg er fortsatt veldig gald i "face to face" - nettverk :-))

      Slett